Tuesday, December 30, 2014

METODYZM/METHODISM

Ostatnio wspomnialam, ze zaczelam chodzic do Zjednoczonego Kosciola Metodystow w Havelock, NC. Bardzo mnie zainteresowal nurt tego Kosciola, w zwiazku z czym postanowilam zaglebic sie w historie Zjednoczonego Kosciola Metodystycznego i podzielic sie tymi informacjami z moimi Czytelnikami.

Przede wszystkim w ramach przypomnienia i utrwalenia informacji zaczne od samego poczatku, czyli od Marcina Lutra i Reformacji...


Marcin Luter urodzil sie 10 listopada 1483 r. w Eisleben, zmarl 18 lutego 1546 r. takze w Eisleben. Luter byl niemieckim reformatorem religijnym, teologiem, oraz inicjatorem reforamcji, mnichem augustianskim, doktorem telogii, wspoltworca luteranizmu. Prawdopodobnie wiekszosc ludzi kojarzy Marcina Lutra jako autora 95 tez, w ktorych potepial praktyke sprzedazy odpustow, dzieki ktorej "mozna bylo kupic sobie laske boza". Marcin Luter nie bral udzialu w wystapieniach spoleczno- politycznych i religijnych, skupial sie glownie na pisaniu katechez i polemik. Wokol swojej idei zebral liczna opozycje kosciola katolickiego. Przelozyl Biblie na jezyk niemiecki. Byl autorem wielu piesni koscielnych oraz hymnu ewangelickiego: Warownym grodem jest nasz Bog. Podstawe nauki Marcina Lutra stanowia nastepujace hasla: sola scriptura- jedynie Pismo, sola fide- jedynie wiara, sola gratia- jedynie laska, solus Christus- jedynie Chrystus, solum Verbum- jedynie Slowo. Wedlug kosciolow protestanckich Marcin Luter to bohater wiary, reforamtor i odnowiciel Kociola. W kosciele anglikanskim Marcin Luter uwazany jest za swietego. Wspomninie Marcina Lutra, obchodzone jest 18 lutego, czyli w rocznice jego smierci. Wedlug kosciola katolickiego Marcin Luter to teolog, ktory sprzeciwia sie staremu porzadkowi wiary katolickiej, wprowadzajac tym samym anarchie w kosciele. Kosciol katolicki uwaza, ze nauczanie Lutra zawieralo duzo slusznych postulatow, uznanych przez Sobor watykanski II, ale takze wiele powaznych bledow dogmatycznych. Rodzicami Marcina Lutra byl Hans Luter i Malgorzata Luter. Ojciec Lutra byl gornikiem, a pozniej hutnikiem. Hans Luter, pragnal by jego syn zostal prawnikiem. Luter mial czterech braci i cztery siostry. Marcin Luter wspominal swojego ojca jako czlowieka pogodnego, skorego do rozrywki i zartow ale takze bardzo surowego, ktory nie szczedzil dzieciom kar cielesnych. Marcin Luter mial ogromny szacunek do swojego ojca i czesto zaznaczal, ze jego stosunek do ojca, jest bardzo podobny do jego stosunku do Jezusa. Jego dziecinstwo okresla sie jako dobre. Wyrastala on w wierze dosc powierzchownej i rytualnej. Rytualnosc sam pozniej potepial. Marcin Luter studiowal w Erfurcie, na wydziale nauk wyzwolonych, ktore ukonczyl z tytulem magistra filozofii. Pozniej zgdonie z zyczeniem ojca kontynuowalam studia na wydziale prawa. Uniwersytet w Erfurcie byl w tamtym czasie nowoczesna, preznie rozwijajaca sie uczelnia, zalozona na wzor uniwersytetu paryskiego. W 1505 roku Marcin Luter wstapil do zakonu augustianow.Nie do konca wiadomo, dlaczego podjal taka decyzje. Luter twierdzil, ze bezposrednia przyczyna tej decyzji bylo slubowanie zlozone w smiertelnej trwodze, gdy zostal powalony na ziemie piorunem podczas burzy pod Stotternheim. Spekulowano, ze Luter mial wiele religijnych rozterek, miedzy innymi swiadomosc grzechu i Sadu Ostatecznego mogly miec wplyw na decyzje wstapienia do zakonu, ktory gwarantowal osiagniecie moralnej doskonalosci i zapewnienie sobie laski Bozej. Luter wybral klasztor o najsurowszej regule. W 1507 roku w katedrze w Erfurcie przyjal swiecenia kaplanskie. W 1508 roku zostal przeniesiony do klasztoru w Wittenberdze, gdzieobjal stanowisko wykladowcy filozofii moralnej. W 1510 roku Marcin Luter wyjechal do Rzymu, by odwolac sie do papieza Juliusa II od decyzji nakazujacej podniesienie poziomu obserwancji, czyli scislejszego sposobu zachowania, przestrzeganego przez czlonkow danego zgromadzenia w Kosciele Katolickim. Marcin Luter wrocil z Rzymu zdruzgotany, tym co tam zobaczyl, a mianowicie: papiez zajety wojnami, bezceremonialne i bluzniercze zachowania ksiezy, lekcewazenie sakramentow. Wyniesione z podrozy tej doswiadczenia wplynely na pozniejsza postawe Lutra w walce z papiestwem. Po powricie z Rzymu, Luter udal sie do Wittenbergi, gdzie studiowal Biblie. Jako doktor Pisma Sw. w 1512 roku zlozyl przysiege ze zawsze i ze wszystkich sil bedzie bronil prawdy ewangelicznej. Prowadzil rowniez wyklady na temat psalmow, listow do Galatow i Rzymian i jednoczesnie uczyl sie jezyka hebrajskiego i greckiego dla lepszego zrozumienia Pisma Swietego, co bylo bardzo przydatne przy pozniejszym tlumaczeniu Biblii. Prawdopodobnie, gdy Luter po raz drugi wykladal Ksiege Psalmow (okolo 1518-1519) doszlo w nim do duchowego przelomu, kiedy to powiedzial, "ZE KIEDY PISMO SWIETE MOWI O SPRAWIEDLIWOSCI MA NA MYSLI SPRAWIEDLIWOSC DAROWANA CZLOWIEKOWI Z LASKI BOZEJ, KTORA PRZYJMUJE SIE PRZEZ WIARE. CZLOWIEK ZOSTAJE UZNANY ZA SPRAWIEDLIWEGO, CHOC SAM NA TO NIE ZASLUGUJE". Luter sprzeciwial sie odpustom, ktore otrzymywalo sie za pieniadze, a tym samym kara za grzechy daleka byla od prawdziwego zalu i pokuty. Miejsce wiary zajmowaly pieniadze i nie byla juz potrzeba nauka o Jezusie Chrystusie. 31 pazdziernika 1517 roku Marcin Luter oglosil swoje 95 tez, nie tylko przeciwko odpustom, ale naduzyciom tego typu. Zanim wyslal on swoj katalog tez do biskupow, oraz papieza najpierw przybil je w przedsionku kosciola w Wittenberdze. Ten niby duzo nieznaczacy gest, stal sie symbolem poczatku reformacji. Papiez oraz jego legaci namawiali Lutra, aby zaprzeczyl wszelkim myslom gloszonym przez niego. Luter nie dal sie zlamac, uwazal, ze w kosciele nie wystarczy tylko zmiana niektorych aspektow, ale potrzebna jest gruntowna zmiana na lepsze. Lutra wspieral Filip Melanchton, ktore poswiecil sie reforamcji. Marcin Luter uwazal, ze prymat papieza nie jest uzasadniony w Pismie Swietym, Sobory wedlug niego moga sie mylic, natomiast jedynie Biblia jest nieomylna. Po wygloszeniu powyzszych pogladow Luter dostal od paieza bulle ostrzegawcza. Luter mial spalic wszystkie swoje pisma i pojednac sie z papiezem. Luter nie uczynil tego. W odpowiedzi oglosil trzy pisma: O naprawie stanu chrzescijanskiego, O niewoli babilonskiej Kosciola, O wolnosci chrzescijanina. W pismach tych skrytykowal papieza oraz wszelkie objawy i nauki zycia koscielnego, nie majacepotwierdzenia w Biblii. Luter nigdy nie odwolal swoich pogladow przez co zostal uznany za heretyka, a takze zostal skazany na banicje, czyli wygnanie z ojczyzny. Od tej pory, kazdy kto schwyta Lutra albo jego zwolennikow mogl ich bezkarnie zabic. Fryderyk Madry, aby ocalic zycie Marcina Lutra, upozorowal napad na niego oraz jego porwanie, a nastepnie ukryl go na zamku w Wartburgu pod imieniem rycerza Jerzego. Luter spedzil tam okolo 10 miesiecy. Podczas pobytu na zamku Luter przetlumaczyl Nowy Testament na jezyk niemiecki, studiowal jezyk grecki i hebrajski, przekladal psalmy, pisal traktaty, stworzyl tam rowniez postylle, czyli zbior kazan na kazdy dzien roku koscielnego. Cala ta jego praca dala ogromne podwaliny nauki ewangelickiej. Do opuszczenia kryjowki zmusily Lutra rozruchy, ktore wybichly w Wittenberdze. Zamieszki te spowodowane byly przez radykalnych reforamtorow, ktorzy natychmiast domagali sie: zniesienia mszy, wprowadzenia komunii swietej pod dwoma postaciami, usuniecia wizerunkow swietych z kosciola. Codziennymi kazaniami udalo sie Lutrowi uciszyc tlum i nie doprowadzac do przedwczesnych reform. Luter uwazal, ze wladza swiecka jest zgodna z porzadkiem Bozym. w 1525 roku w Niemczech wybuchla wojna chlopska, ktora spowodowana byla miedzy innymi blednym rozumieniem wolnosci chrzescijanskiej gloszonej przez Marcina Lutra, ale takze wojna spowodowana byla niezadowoleniem spolecznym. Poczatkowo Luter posredniczyl w wojnie, stawal za chlopami, ale kiedy chlopi zaczeli dopuszczac sie zbrodni, Luter poprosil o pomoz ze strony wladzy panstwa. Wojna przyniosla zniwo w postaci 150 tys. ofiar. W 1526 roku zostalo zawarte przymierze torgawskie dla obrony wiary. Przymierze torgawskie skladajace sie z ksiazat i miast ewangelickich. Przymierze to zabranialo wprowadzania reformacji w krajach katolickich, znoszenia mszy, pod grozba kary zabroniono wiernym przyjmowania wiary ewangelickiej. Ewangelicy zlozyli od tej uchwaly PROTEST. Fakt ten, przyniosl im bardzo szydercze przeziwsko- PROTESTANTOW. Okreslenie to dzis stracilo stare i pejoratywne znaczenie, stajac sie nazwa wszystkich kosciolow wywodzacych sie z reformacji. W 1532 roku Cesarz, widzac jak wielka jednosc stanowia Luteranie zawarl z nimi pokoj religijny, na mocy ktorego uzyskali wzgledny pokoj i bezpieczenstwo, nie uzyskali natomiast zupelnej wolnosci religijnej. Fakt ten umozliwil dalsze szerzenie reformacji. Papiez chcial zwolac sobor, na ktorym zamierzal zazadac od wszytskich wladcow Rzeszy Niemieckiej podporzadkowania sie Rzymowi. Elektor Saski zlecil Lutrowi przygototwanie odpowiedzi na wezwanie papieza. Marcin Luter napisal napisane  w ostrym tonie Artykuly szmalkaldzkie, w ktorych potwierdzono, ze ewangelicy odrzucaja wladze papieza, jako niepotwierdzona w Pismie Swietym. Artykuly Szmalkaldzkie (nauki luteranizmu) w pierwszej czesci mowia o Bozym majestacie, co jest spojne z teologia katolicka, natomiast druga i trzecia czesc artykulow, mowiaca o urzedzie i dzielach Chrystusa, dziela Kosciol Katolicki, ktoremu przewodzi papiez od Kosciola Ewangelickiego. Marcin Luter byl autorem wielu dziel religijnych, nie stworzyl on natomiast spojnego systemu telogicznego. Jest on stworca pewnych zarysow teologii reformacyjnej oraz pewnego rodzaju drogowskazem dla przyszlych pokolen protestantow. 
Mysl teologiczna Lutra zawiera sie we wspomnianych juz wczesniej haslach: jedynie Pismo, jedynie Chrystus, jedynie laska, jedynie slowo.

Jedynie Pismo- Luter sprzeciwial sie wszystkiemu, czego nie potwierdzalo Pismo Swiete. Uwazal, ze Bibilia jest jedyna droga do Chrystusa i umozliwia poznanie jego zbawczej mocy.

Jedynie Chrystus- Luter wyklucza posrednictwo, nie bedace udzialem Chrystusa w procesie zbawczym. Usuwa kult swietych. Czlowiek nie ma wplywu na zbawienie. Bog zainicjowal zbawienie w Chrystusie, pokazujac w krzyzu swoj gniew i laske. 

Jedynie laska- Luter odrzuca wiare, ze dobre uczynki maja jakiekolwiek znaczenie w procesie zbawienia. Zbawieni jestesmy z laski, dzieki Chrystusowi, dzieki jego uczynkom przez wiare.

Jedynie slowo- Luter nauczal, ze kosciol jest tam gdzie glosi sie slowo Boze, to z niego rodzi sie spolecznosc kosciola.

W przeciwienstwie do dzisiejszych Protestantow, Luter czcil Maryje.

Luter byl nie tylko reforamtorem religijnym, byl rowniez wybitnym pisarzem, filologiem, humanista.

Co ciekawe Luter nie darzyl Zydow sympatia. Na poczatku podkreslal, ze ze wzgledu na to, ze Jezus nalezal do wybranego narodu zydowskiego , nalezy Zydow szanowac i nie wolno zamykac ich w gettach, poniewaz nie wplynie to na "poprawe", tzn. nawrocenie Zydow na wiare chrzescijanska. Uwazal, ze reformacja jest nadzieja na nawrocenie Zydow. W momencie, gdy okazalo sie, ze Zydzi nie zamierzaja spelnic oczekiwan Lutra, stal sie on ich otwartym przeciwnikiem. Odnosil sie do nich agresywnie, porownujac ich do wroga i diabla. Wzywal do napietnowania i dyskryminacji Zydow. W 1995 roku pomiedzy Stowarzyszeniem Gmin Zydowskich w Stanach Zjednoczonych, a Synodem Montany Kosciola Ewangelicko- Luteranskiego podpisane zostalo porozumienie o wzajemnym zrozumieniu i drodze zjednoczenia Luteran i Zydow.

Poczatkowo Marcin Luter byl bardzo tolerancyjny i pokojowo nastawiony. Uwazal, ze wiara jest wolnym wyborem. W pozniejszym czasie zmienilo sie to  do tego stopnia, ze zezwalal na banicje i kare smierci innowiercow. 

Luter wzywal do zabijania czarownic. 

Zona Marcina Lutera byla Katarzyna vov Bora, byla zakonnica. Luter mial kikloro dzieci. Pomagal rowniez bylym zakonnicom w znalezieniu mieszkania oraz odpowiedniego meza.1


Marcin Luter zapoczatkowal reformacje, czyli ruch religijno, polityczno, spoleczny, ktorego celem bylo odnowienie chrzescijanstwa. Reformacja byla reakcja na negatywne zjawiska i naduzycia w kosciele katolickim, a takze stanowila opozycje do katolickiej doktryny dogmatycznej. Podwaliny pod dzialalnosc Marcina Lutra polozyl caloksztal dzialnosci Jana Husa (ruch husycki, husyci), ktory dzialal na poczatku XV wieku. Jan Hus, rowniez chcial reformowac kosciol- zachecam do poczytania o nim: Jan Hus . Jedna z przyczyn reformacji bylo rowniez to, ze owczesna wladza niemiecka widziala ogromne zagrozenie w sile politycznej kosciola oraz bogactwa, ktore kosciol posiadal. Luter szybko zyskal sobie zwolennikow w wladzy panstwowej. W wyniku reformacji powstala nowa bardzo wazna dla chrzescijanstwa galaz- PROTESTANTYZM.  W sklad Protestantyzmu wchodza wspolnoty religijne, ktore powstaly na skutek ruchow reformacyjnych wewnatrz kosciola rzymskokatolickiego, ktore rozpoczal Marcin Luter.

Ponizej wspolnoty religijne wchodzace w sklad protestantyzmu:

* Luteranizm- tworca Marcin Luter, podstawa- Pismo Swiete, glosne czytanie Biblii, spiewanie psalmow, dwa sakramenty (chrzest, komunia), komunia pod dwiema postaciami (chleb i wino), liturgia w jezyku narodowym, kosciol tania instytucja. Zniesienie celibatu, Negacja nieomylnosci papieza, sakramentu spowiedzi, oraz platnych odpustow. 

*Anglikanizm- zalozyciel, Henryk VIII, zerwal on stosunki z Rzymem, w momencie, gdy nie udzielono mu zgody na uniewaznienie malzenstwa z Katarzyna Aragonska. Henryk VIII ustanowil siebie jako ziemska glowe kosciola w Anglii. Zlikwidowal zakony, przejal dobra koscielne, zniosl celibat, wprowadzil komunie pod dwoma postaciami oraz liturgie w jezyku angielskim.

*Kalwinizm- tworcy- Jan Kalwin i Huldrych Zwingli. Podsatwowe zalozenia kalwinizmu to miedzy innymi to, ze Bog jednych obdarza laska potrzebna do zbawienia, a innych nie. Cnotliwe zycie, powaga, rezygnacja z przyjemnosci, powodzenie w zyciu doczesnym mogly wskazywac na to, ze Bog obdarzyl osobe laska zbawcza. Czlowiek sam nie moze osiagnac zbawienie, moze tylko sprawiac wrazenie, ze taka jest wola Boza.2

*Baptyzm- autorytet Pisma Swietego, Trojjedynosc Boga, Zbawienie z laski przez wiare, Chrzest na wyznanie wiary, Wieczerza Panska, Nowe Zycie przez Ducha Swietego, Zbawienie nie przez kosciol, a przez Chrystusa, Wolnosc sumienia dla kazdego czlowieka.

*Adwentyzm- wyznanie to wyroznia od chrzescijanskiego ogolu, to, ze adwentysci scsle wierza w powtorne przyjscie Jezusa Chrystusa na Ziemie, ktory zakonczy historie obecnego swiata.

*Pentekostalizm (Ruch zielonoswiatkowcow)- dla Zielonoswiatkowcow bardzo wazne znaczenie maja dary Ducha Swietego. Kosciol ten zostal zapoczatkowany w 1901r. w Stanach Zjednoczonych.

Na swiecie obecnie jest okolo 800 milionow Protestantow, co stanowi okolo 40%  wszystkich Chrzescijan. Protestantyzm jest na drugim miejscu pod wzgledem liczby zrzeszonych w tym nurcie chrzescijan po  katolicyzmie. Protestantyzm to najdynamiczniej rozwijajaca sie galaz chrzescijanstwa. Codziennie przybywa okolo 57 tysiecy protestantow.3.

Jesli chodzi o reformacje w Polsce, to pozycja Kociola Katolickiego nigdy nie byla zagrozona. W polsce brakowalo przede wszystkim funduszy na rozwoj reformacji. Polska przyczynila sie do kontreformacji, czyli do przeprowadzenia zmian w Kosciele Katolickim, ktory do przeprowadzenia tych zmian zostal zmuszony przez liczacy sie juz nurt reformacji. Reformacja znaczaco wplynela na cywilizacje eurpejska, ale w tym celu zainteresowanych odsylam juz do mojego zrodla, w ktorym mozna przeczytac wiecej ciekawych rzeczy na ten temat: Wplyw reformacji na cywilizacje europejska.4.


NARESZCIE PRZECHODZE DO METODYZMU!!!, czyli do nurtu, ktory mnie bardzo zainteresowal, w ktorym biore czynny udzial poprzez uczeszczanie do Zjednoczonego Kosciola Metodystow i o ktorym od poczatku bardzo chcialam opowiedziec :) Wbrew pozorom jest bardzo uporzadkowana osoba, tak wiec dlatego wpis o METODYZMIE poprzedzila ta dluga historia protestantow, ktora mam nadzieje uporzadkowala wazne informacje dla tego tematu:) :)


METODYZM- jest to nurt chrzescijanstwa, ktory zostal zapoczatkowany jako wewnetrzny ruch ozywienia wewnatrz Kosciola anglikanskiego, pod wplywem pietyzmu, czyli nurtu religijnego, kladacego nacisk na bardzo intensywna modlitwe, studiowanie Biblii, udzial w zgromadzeniach religijnych, dzialanosc charytatywna oraz rygorystyczna moralnosc.5. Metodyzm kierowany byl przez Jana Wesleya, angielskiego duchownego i teologa oraz jego brata Charlsa, angielskiego teologa. W poczatkowym okresie nazwe "metodyzm" nadawli ironicznie przeciwnicy Jana Wesleya, wedlug ktorych ruch ten byl zbyt rygorystyczny i skrupulatny w wypelnianiu obowiazkow. W pozniejszym okresie zwolennicy Wesleya uznali nazwe "metodyzm" za chlubna. Jan Wesley nie chcial wprowadzac zmian doktrynalnych, ani wyodrebniac swojego ruchu z anglikanizmu. Celem Wesleya bylo kladzenie duzego nacisku na praktykowanie dobrych obyczajow. Dla Wesleya wazne bylo Milosierdzie Ducha i osiaganie zbawienia przez wiare, a nie przez rytualy. Metodysci wyodrebnili sie jako odrebne wyznanie juz po smierci Wesleya, ze wzgledu na wczesniejsza niechec kosciola anglikanskiego do zaakceptowania Metodystow. Dzis koscioly metodystyczne istnieja prawie we wszystkich krajach swiata i licza ponad 40 milionow wiernych. Najwiecej Metodystow jest w Stanach Zjednoczonych. Podstawa doktrynalna Metodystow jest Biblia, a obok niej pisma Jana Wesleya. Metodyzm wyodrebnia cztery szczeble, wiodace do zbawienia: usprawiedliwienie, odrodzenie, laska Ducha, uswiecenie. WEdlug Metodystow Bog odzialuje na czlowieka, kiedy czlowiek modli sie, studiuje Pismo Swiete, posci, przyjmuje sakramenty i prowadzi duchowe rozmowy z Bogiem. Metodysci zdecydowanie odrzucaja predestynacje, czyli koncepcje religijna, wedlug ktorej losy czlowieka sa z gory okreslone przez Boga (zbawienie lub potepienie).6,7


"Artykuły Wiary Kościoła Ewangelicko-Metodystycznego

Artykuł I
O wierze w Trójcę Świętą
Jest tylko jeden Bóg żywy, prawdziwy i wiekuisty, niematerialny i bezcielesny, o nieskończenie wielkiej mocy, mądrości i dobroci; Stwórca i zachowawca wszech rzeczy widzialnych i niewidzialnych. A w tej jedynej istocie Bóstwa są trzy Osoby jako jeden byt, równie wszechmocne i równie odwieczne – Ojciec, Syn i Duch Święty.

Artykuł II
O Słowie czyli o Synu Bożym, który stał się człowiekiem
Syn Boży, który jest Słowem Ojca, prawdziwego, odwiecznego Boga, będąc z Ojcem jednej istoty, przyjął naturę ludzką z łona błogosławionej Dziewicy. Tak dwie pełne i doskonałe natury, czyli bóstwo i człowieczeństwo, połączyły się nierozerwalnie w jednej osobie. Jeden jest więc Chrystus, prawdziwy Bóg i prawdziwy człowiek, który prawdziwie cierpiał, został ukrzyżowany, umarł i pogrzebion, aby pojednać Ojca z nami i aby stać się ofiarą nie tylko za grzech pierworodny, lecz także za wszystkie grzechy ludzkie.

Artykuł III
O Zmartwychwstaniu Chrystusa
Chrystus prawdziwie zmartwychwstał i przyjął na powrót swoje ciało ze wszystkim, co się składa na doskonałość natury ludzkiej oraz wstąpił na niebiosa, aby w dniu Sądu Ostatecznego przyjść znowu sądzić wszystkich ludzi.

Artykuł IV
O Duchu Świętym
Święty, który pochodzi od Ojca i Syna, jest co do swej istoty, majestatu i chwały, jednością z Ojcem i Synem, prawdziwym, wiecznym Bogiem.

Artykuł V
Pismo Święte wystarczającą podstawą do zbawienia
Pismo Święte zawiera wszystkie rzeczy niezbędne do zbawienia. Czego zaś w nim nie ma, ani nie może być dowiedzione Pismem Świętym, nie może obowiązywać człowieka jako artykuł wiary ani nie może stanowić pożądanego bądź nieodzownego warunku zbawienia. Za Pismo Święte uważamy te księgi kanoniczne Starego i Nowego Testamentu, których autorytet nigdy nie budził w Kościele wątpliwości. Nazwy ksiąg kanonicznych są następujące:
Genesis (Księga Rodzaju), Exodus (Księga Wyjścia), Leviticus (Księga Kapłańska), Numeri (Księga Liczb), Deuteronumium (Księga Powtórzonego Prawa), Księga Jozuego, Księga Sędziów, Księga Ruth, Pierwsza Księga Samuela, Druga Księga Samuela, Pierwsza Księga Królewska, Druga Księga Królewska, Pierwsza Księga Kronik, Druga Księga Kronik, Księga Ezdrasza, Księga Nehemiasza, Księga Estery, Księga Hioba, Księga Psalmów, Księga Przypowieści Salomona, Księga Kaznodziei Salomonowego (Eklezjasta), Pieśń nad Pieśniami Salomona, Księgi czterech Proroków większych i Księgi dwunastu Proroków mniejszych.
Wszystkie ogólnie przyjęte księgi Nowego Testamentu przyjmujemy i uznajemy za kanoniczne.

Artykuł VI
O Starym Testamencie
Stary Testament nie jest przeciwnikiem Nowego, bo zarówno w Starym jak i Nowym Testamencie Chrystus przynosi ludzkości życie wieczne, będąc jedynym pośrednikiem między Bogiem a człowiekiem. Dlatego też nie należy dawać posłuchu tym, którzy twierdzą, że ojcowie Starego Przymierza szukali w Starym Testamencie tylko przemijających obietnic. Jakkolwiek Zakon, nadany przez Boga za pośrednictwem Mojżesza, normując ceremonie i obrządki kultowe nie obowiązuje chrześcijan, ani też świeckie nakazy Zakonu nie muszą obowiązywać żadnego społeczeństwa, to jednak chrześcijanin nie może uchylać się od posłuszeństwa przykazaniom moralnym, zawartym w Starym Testamencie.

Artykuł VII
O grzechu pierworodnym
Grzech pierworodny nie polega na pójściu w ślady Adama (jak błędnie twierdzą pelagianie), lecz na skażeniu natury ludzkiej w każdym człowieku, jako potomku Adama. Przez grzech człowiek oddalił się od pierwotnej sprawiedliwości i popadł w swej naturze w nieustającą skłonność do zła.

Artykuł VIII
O wolnej woli
Położenie człowieka od upadku Adama jest tego samego rodzaju, iż człowiek nie może o własnych siłach i dzięki swoim uczynkom zmienić się ani przygotować do wiary i zbliżenia się do Boga. Bez łaski bożej w Chrystusie nie jesteśmy zdolni do spełniania dobrych uczynków, miłych Bogu i podobających Mu się. Łaska budzi w nas dobrą wolę, a Chrystus dopomaga nam do spełniania dobrych uczynków, gdy tę dobrą wolę okażemy.

Artykuł IX
O usprawiedliwieniu człowieka
Jedynie dzięki zasługom naszego Pana i Zbawiciela Jezusa Chrystusa możemy być uznani przed Bogiem za sprawiedliwych, i to przez wiarę, a nie dzięki własnym uczynkom i zasługom. Jesteśmy więc usprawiedliwieni tylko przez wiarę i jest to zaiste zdrowa nauka, darząca nas otuchą.

Artykuł X
O dobrych uczynkach
Jakkolwiek dobre uczynki, stanowiące owoc wiary i spełniane po uzyskaniu usprawiedliwienia, nie mogą zmazać naszych grzechów ani ostać się wobec surowego sądu Bożego, to jednak są one miłe Bogu w Chrystusie i podobają

Artykuł XI
O uczynkach nadobowiązkowych
Jeśli kto głosi, że człowiek nie jest obowiązany do spełniania żadnych innych dobrych uczynków prócz tych, o których jest mowa przykazaniach Bożych, to nauka jego jest zuchwała i bezbożna. Przez takie bowiem nadobowiązkowe dobre uczynki człowiek daje świadectwo, iż chce oddać Bogu nie tylko to, do czego jest zobowiązany, ale coś więcej, niż się od niego żąda. Chrystus mówi przecież wyraźnie: "Gdy uczynicie wszystko co wam kazano, mówcie: Jesteśmy sługami bezużytecznymi...".

Artykuł XII
O grzechach popełnianych po uzyskaniu usprawiedliwienia
Nie każdy grzech popełniony po uzyskaniu usprawiedliwienia jest grzechem przeciwko Duchowi Świętemu, a więc nieprzebaczalnym. Dlatego dar pokuty nie może być odmówiony tym, którzy popadli w grzech po usprawiedliwieniu. Chociaż przyjęliśmy Ducha Świętego, możemy utracić łaskę i popaść w grzech, ale dzięki łasce Bożej możemy też powstać na nowo i poprawić się w życiu. Dlatego odrzucamy twierdzenia tych, którzy zapewniają, że nie popadną więcej w grzech, póki żyją, lub że nie ma przebaczenia dla tych, którzy pokutują.

Artykuł XIII
O Kościele
Widzialny Kościół Jezusa Chrystusa jest zgromadzeniem ludzi wierzących, w którym głoszone jest czyste Słowo Boże i udzielane są prawowicie sakramenty z zachowaniem obrządków zgodnych z nakazami Chrystusa.

Artykuł XIV
O czyśćcu
Rzymska nauka o czyśćcu, odpustach, kulcie i adorowaniu obrazów i relikwii oraz wzywaniu świętych jest naiwną i dowolnie wymyśloną rzeczą, nie potwierdzoną w Piśmie Świętym, sprzeczną ze Słowem Bożym.

Artykuł XV
O posługiwaniu się w obrzędach językiem zrozumiałym dla ludu
Nie jest zgodne ze Słowem Bożym ani zwyczajami pierwotnego Kościoła odprawianie publicznych modłów w Kościele lub udzielanie sakramentów w języku niezrozumiałym dla ludu.

Artykuł XVI
O sakramentach
Sakramenty ustanowione przez Chrystusa nie są jedynie znamionami i znakami wyznania chrześcijańskiego, lecz raczej wyrazem łaski i upodobania Bożego względem nas. Przez sakramenty Bóg działa w nas w niewidzialny sposób i nie tylko posila nas, lecz także umacnia i utwierdza naszą wiarę w Niego. Dwa są sakramenty ustanowione w Ewangelii przez Chrystusa, naszego Pana: Chrzest i Wieczerza Pańska. Pięć pozostałych aktów zwanych powszechnie sakramentami, tj. bierzmowania, pokuty, kapłaństwa, małżeństwa i ostatniego namaszczenia, nie można zaliczyć do sakramentów Ewangelii; powstały one częściowo przez niedoskonałe naśladowanie Apostołów, częściowo odnoszą się do pewnych stanów w życiu człowieka, potwierdzonych w Piśmie Świętym. Nie mają jednak tej samej istoty co Chrzest i Wieczerza Pańska dlatego, że nie są widzialnymi znakami lub obrządkami nakazanymi przez Boga. Chrystus nie ustanowił sakramentów po to, by przyciągały uwagę swą stroną zewnętrzną i by tworzyć czcze formuły, lecz po to, byśmy z nich prawidłowo korzystali. Swój zbawienny wpływ sakramenty wywierają tylko na tych, którzy godnie do nich przystępują; ci zaś, którzy przystępują do nich niegodnie, ściągają na siebie potępienie, jak wskazuje na to św. Paweł.

Artykuł XVII
O Chrzcie
Chrzest to nie tylko znak wyznania wiary i znamię odróżniające chrześcijan od tych, którzy nie są ochrzczeni, lecz także znak odrodzenia i początku nowego życia. Chrzest małych dzieci powinien być w Kościele zachowany.

Artykuł XVIII
O Wieczerzy Pańskiej
Wieczerza Pańska powinna być nie tylko znakiem wzajemnej miłości chrześcijańskiej, jest bowiem ona przede wszystkim sakramentem naszego odkupienia przez śmierć Chrystusa. Przeto dla tych, którzy godnie przystępują z wiarą do Stołu Pańskiego, chleb, który łamiemy, jest społecznością Ciała Chrystusowego, a kielich błogosławieństwa społecznością Krwi Pańskiej.
Przeistoczenie, czyli przemiana substancji chleba i wina w Wieczerzy Pańskiej, nie może być udowodniona na podstawie Pisma Świętego, wypacza istotę sakramentu i było źródłem wielu błędów.
Udzielanie, przyjmowanie i spożywanie Ciała Chrystusa w Wieczerzy Pańskiej dokonywa się w sposób nadprzyrodzony i duchowy. Tym, co sprawia, iż przystępujący do Komunii św. przyjmuje i spożywa Ciało Chrystusa, jest wiara.
Chrystus nie zostawił nakazu przechowywania chleba eucharystycznego, obnoszenia go ani adorowania.

Artykuł XIX
O Komunii św. pod obiema postaciami
Kielicha Pańskiego nie należy wzbraniać ludziom świeckim. Chrystus nakazał udzielać wszystkim chrześcijanom Wieczerzy Pańskiej pod obiema postaciami.

Artykuł XX
O spełnieniu ofiary Chrystusa na krzyżu
Ofiara Chrystusa raz dokonana na krzyżu jest doskonałym odkupieniem, przebłaganiem i zadośćuczynieniem za grzechy całego świata. Jest ona zarówno pierwotna jak aktualna. Dlatego groźne i bluźniercze jest mniemanie, jakoby kapłan ofiarowywał Chrystusa podczas mszy św. za żywych i umarłych, dla zgładzenia ich cierpień i grzechów.

Artykuł XXI
O małżeństwie duchownych
Sługom Chrystusa Zakon Boży nie nakazuje ślubować bezżenności ani powstrzymywania się od małżeństwa. Dlatego, jak wszystkim innym chrześcijanom, tak i duchownym przysługuje prawo wstępować w związek małżeński, według własnego uznania, byle tylko w takim stanie zachowali najdoskonalszą bogobojność.

Artykuł XXII
O obrządkach i ceremoniach kościelnych
Obrządki i ceremonie nie muszą być wszędzie takie same bądź maksymalnie ujednolicone, zawsze bowiem bywały one odmienne i mogą ulegać zmianom w rozmaitych krajach i okresach, stosownie do panujących wśród ludzi zwyczajów. Zastrzega się jednak, by nie było w nich sprzeczności ze Słowem Bożym. Należy jednak występować otwarcie przeciwko tym, którzy na podstawie osobistych przekonań dowolnie i celowo naruszaliby obrządki i ceremonie swego Kościoła, nie będące w sprzeczności ze Słowem Bożym, a które zostały ustanowione i przyjęte przez powszechny autorytet. Chodzi bowiem o to, by nie naruszać porządku we wspólnocie Kościoła i nie dawać zgorszenia słabym współwyznawcom. Każdy poszczególny Kościół ma prawo ustanawiać, zmieniać lub znosić obrządki i ceremonie, ale tak, by to służyło wzajemnemu budowaniu.

Artykuł XXIII
O sprawujących rządy w Stanach Zjednoczonych Ameryki
Prezydent, Kongres, ogólne zgromadzenia, gubernatorzy i rady stanowe sprawują rządy w Stanach Zjednoczonych Ameryki jako przedstawiciele ludu, zgodnie z podziałem władz przewidzianym w Konstytucji Stanów Zjednoczonych jak i konstytucji poszczególnych Stanów. Poszczególne Stany są suwerennymi i niezależnymi tworami państwowymi, nie podlegającymi jakiejkolwiek władzy z zewnątrz.

Artykuł XXIV
Chrześcijanie a własność
Bogactwa i dobra posiadane przez chrześcijan nie są, w sensie prawnym, własnością wspólną, jak to niektórzy fałszywie interpretują. Niemniej wszyscy są obowiązani składać ze swego dobytku jałmużny dla ubogich, stosownie do swych możliwości.

Artykuł XXV
O składaniu przysięgi przez chrześcijan
Jakkolwiek wyznajemy, że nasz Pan Jezus Chrystus i Jego Apostoł Jakub zabraniają składania przysięgi pochopnie i w sprawach błahych, to jednak naszym zdaniem religia chrześcijańska nie zabrania przysięgi, zwłaszcza, gdy żąda tego władza ze względu na wiarygodność i litość dla bliźnich. Zgodnie z nauką proroków, wolno składać przysięgę tylko w rzeczach sprawiedliwych, po należytej rozwadze i ściśle trzymając się prawdy.

O uświęceniu
Uświęcenie to odnowa naszej upadłej natury, dzieło Ducha Świętego. Odnowy tej doznajemy dzięki wierze w Jezusa Chrystusa, który przez swą ofiarę pojednania oczyszcza nas od wszelkiego grzechu. Przez Jego Krew jesteśmy nie tylko uwolnieni od winy grzechu, ale także obmyci ze zmazy, uwolnieni od mocy grzechu i uzdolnieni, dzięki łasce, do miłowania Boga z całego serca i nieskazitelnego przestrzegania Jego świętych przykazań.

O obowiązkach chrześcijan względem władz
Powinnością wszystkich chrześcijan, a w szczególności wszystkich duchownych chrześcijańskich, jest zachowywanie i posłuszeństwo prawu i nakazom władz kraju, którego są obywatelami lub w którym mieszkają na stałe. Powinni oni wszelkimi godziwymi środkami zachęcać do posłuszeństwa władzom danego kraju.

(Dwa ostatnie Artykuły nie posiadają numeracji, ponieważ nie należą do historycznych Artykułów Wiary Kościoła, obowiązujących od 1784 roku. Zostały one przyjęte przez Konferencję Generalną w 1939 roku. Artykuł "O obowiązkach chrześcijan względem władz" stanowi uzupełnienie Artykułu XXIII dotyczącego rzeczywistości politycznej Stanów Zjednoczonych Ameryki, formułując obywatelskie powinności metodystów w innych krajach.)"8.



Ponizej przesylam linki do stron, z ktorych korzystalam opisujac powyzsze zagadnienia. W duzej mierze jest to wikipedia, uwazam ze jest to wystarczajace miejsce na zdobycie podstawowych informacji, dotyczacych tematu. Ja przede wszystkim staralam sie strescic wyzej, to co przeczytalam na stronach zrodlowych i wybrac najwazniejsze informacje. Osobiscie dla mnie bylo to ciekawe przypomnienie, ale zdobycie tez nowych informacji. Moze niektorzy beda sie zastanawiac po co ja to wszystko pisalam, skoro mozna sobie to przeczytac w wikpedii? Otoz ja jestem od zawsze wzrokowcem, w momencie kiedy pisze to bardzo duzo zapamietuje. Temat mnie ostatnio zaczal interesowac, dzieje sie gdzies wokol mnie, tak wiec zrobilam sobie powtorke z rozrywki, bo w szkole gdzies to bylo, ale duzo o tym sie juz nie pamieta, no i nie tak szczegolowo :) Pogrubilam zdania, ktore uwazam, za wazne i ciekawe informacje, ktore warto miec gdzies w glowie dla siebie :) Dlatego w wolnej chwilii zachecam do poczytania :) :)



Dzisiaj zakupilam dwie Biblie, jedna dla mnie, druga dla Majkusia :)
Majk, stwierdzil, ze to smieszne, ze mamy dwie Biblie, "bedziemy lezec kolo siebie i czytac te sama ksiege" :)



Dzisiaj Majk zaproponowal/zapytal mnie, ze moze powinnismy zostac Luteranami :D Ja zapytalam oczywiscie dlaczego? Na co on odpowiedzial mi, ze uslyszal w telewizji wypowiedz amerykanskiego komika Billa Burra, ktory stwierdzil, ze Luteranie sa jednym z bardziej realistycznych wyznan, poniewaz wierza, ze po smierci nie ma nic, a to dlatego, ze przed urodzeniem czlowiek nic nie pamieta, to jak ma pamietac po smierci? Poza tym dziewica, ktora urodzila dziecko, ktore moglo chodzic na wodzie, umarlo, a potem zmartwychwstalo, to historia dobra dla dzieci, ktore wierza w wrozke zebuszke i swietego Mikolaja wchodzacego przez komin do domu, zeby zostawic prezenty, kiedy natomiast czlowiek staje sie dorosly ciezko jest "przelknac" te historie i ciezej jest zrozumiec Bibilie...

Hmmm.... trudna sprawa to jest :D :)



To jest wlasnie ten Zjednoczony Kosciol Metodystow w Havelock, do ktorego chodzimy.



Szopka, sniegu oczywiscie brak, ze wzgledu na szerokosc geograficzna, w ktorej jestesmy :)



 Ponizej dwa zdjecia domu, znajdujacego sie obok kosciola, w ktorym odbywa sie poranne lub wieczorne studiowanie Biblii, ale tez
 roznego rodzaju imprezy, obiady, spotkania :)



Na tym zdjeciu, na wprost mozna zobaczyc amerykanska pre school, nalezaca do kosciola. Obecnie jest przeprowadzany remont dachu, w zwiazku z czym w oddali mozna zobaczyc rowniez roznego rodzaju narzedzia :)




Bibliografia:

1. Marcin Luter
Reformacja
3.Protestantyzm
4.Reformacja
5.Pietyzm
6.Predestynacja
7Metodyzm
8Metodyzm

No comments:

Post a Comment